,


Monday, June 25, 2012

Petua Mendidik Anak Menghormati Ibu Bapa

Assalamualaikum wbt

Petua mendidik anak :

1. Jika si ibu marahkan anak, bapa mesti diam dan jangan campur tangan semasa anak itu dimarahi. Begitulah sebaliknya. Jika tidak, anak akan hilang rasa hormat terhadap ibu atau bapa yang memarahi anak. Anak mencontohi apa yang diajar atau dididik oleh ibu bapanya. Apabila berlaku percanggahan arahan atau peraturan, anak akan menjadi keliru siapakah yang patut dia patuhi, si ibu atau si bapa?

2. Bapa jangan menengking, mengherdik atau bertengkar dengan Ibu di hadapan anak-anak. Begitulah sebaliknya. Anak mencontohi tindak-tanduk ibu bapa. Satu rutin putaran kehidupan akan kembali dilakukan oleh anak ke atas ibu yang sering ditengking oleh bapa di hadapan anak-anak.

3. Sentiasa masak untuk anak dan ajak anak sama-sama masak atau makan. Makanan hasil tangan ibu dapat mengeratkan hubungan rohani anak dan ibu.

Hendak dapatkan hormat dari anak – anak, anda cuma perlu menjalankan tugas anda sebagai ibu bapa iaitu mendidik,membimbing, melindungi dan menyayangi mereka dengan sepenuh hati. Proses ini mungkin mengambil masa yang lama. Namun, jika anda tidak bermula, sampai bila – bila anak anda akan bersikap kurang ajar.
Sebagai ibu bapa, pasti anda ada cara tersendiri untuk mengajar mereka  bersikap hormat pada orang lain. Cuma nasihat saya adalah jangan menganggap proses mendidik anak adalah beban yang sukar tetapi adalah tanggungjawab. 


jom komen di entry Fahz..TQVM :)

1 comment:

  1. Nice entry...Semua parents inginkan anak yg soleh sebagai bekalan di akhirat nanti...Trima ksh, sama2lah kita amalkan..:)

    ReplyDelete

awak,tinggalkan komen ye..Satu pun dah okey :).kalau komen yg membina lagi bagus :)